בג"ץ 5755/08, יעל ארן ואח' נ' ממשלת ישראל ואח'
כבוד השופט א' א' לוי, כבוד השופטת מ' נאור, כבוד השופט י' דנציגר
20.04.2009
העובדות:
1. בראשית שנת התשס"ח-2008 נדרשה הרשות הלאומית ללחימה בסמים ואלכוהול (להלן גם: "הרשות") למנהל/ת כללי/ת, לאחר שהמנכ"ל הקודם סיים את כהונתו. לצורך כך הקים ראש הממשלה, ועדת איתור. עותרת 1, יעל ארן, נמנתה עם 44 מציעי המועמדות לתפקיד ודורגה במקום הראשון. משיב 5, יאיר גלר, שזכה לבסוף במינוי, דורג שני, כשבינו לבין העותרת הפרידה נקודת דירוג אחת.
2. המועצה התכנסה, ולאחר שבחנה את שלושה המדורגים ראשונה, הגיעה לכלל דעה כי דווקא משיב 6 הוא המתאים ביותר לכהונה. לסופם של דברים פסק ראש הממשלה כי לתפקיד ימונה משיב 5. המינוי אושר במליאת הממשלה.
החלטה:
1. בסעיף 6ג לחוק שיווי זכויות האשה, התשי"א-1952, הורתה הכנסת על ייצוג הולם לנשים. הוראות החקיקה, בהן ציוותה הכנסת על יישומו של עקרון הייצוג ההולם, מכוונות ליצירתו של מנגנון מנהלי, שיביא עם הזמן להשגתו של השוויון המיוחל.
2. שלב ראשון במסע הבחינה של מינוי ציבורי נדרש להגדרתה של קבוצת ההתייחסות הרלוונטית, על-פיה נבחנת נחיצות הפעלתה של דוקטרינת הייצוג השוויוני. את קבוצת ההתייחסות הרלוואנטית יש לגזור מתכליתו של החוק. תהא זו אותה קבוצה, מבין אלו שלגדרן קולעת המשרה הנדונה, בה טרם שורש נגע הקיפוח ובאשר לה יסייע עקרון הייצוג השוויוני בקידום המטרה אותה הציב החוק נר לרגליו.
3. השתייכותה המגדרית של המועמדת עשויה לשמש, אפוא, יסוד מהותי בהליך המינוי למשרה ציבורית. עם זאת, בה עצמה אין כדי לגבור על העקרון הלקסיקאלי הקודם לה בסדר, היינו, העדפת אנשים על-פי כישוריהם המקצועיים. מטעם זה קובע חוק שיווי הזכויות, כי תינתן העדפה לאשה אך "אם המועמדים בני שני המינים הם בעלי כישורים דומים". עיקר הוא לבחינה כי תיערך בראייה מצרפית וכוללת, שגם בה יציב עקרון הייצוג השוויוני גבול-מה לירידה מופרזת לפרטי-פרטיהן של תכונות המועמדים הנבדקים, ותוך רגישות לדרישותיו המסוימות של התפקיד.
4. למסקנותיה של ועדת איתור, שהוקמה על-פי חוק או בהחלטה מנהלית, משקל מיוחד. מקורו בכך שהוועדה, מכנסת תחת קורתה את אנשי המקצוע הרלוואנטיים ואת בעלי המומחיות הנוגעת בדבר, שבכוחם לנהל את תהליך איסוף המידע ולחלץ ממנו מסקנות. בכך מסייעת היא לגורם הממנה ביישום סמכויותיו. אך ברי הוא לפיכך, כי מסקנותיה של הוועדה צריכות להישקל בידי הגורם הממנה בכובד ראש.
5. ועדת האיתור, קבעה כי עותרת 1 ומשיב 5 הם בעלי כישורים דומים, כשהכף נוטה במעט לטובת העותרת. מנכ"ל משרד ראש הממשלה לא שעה להמלצת הוועדה. אין יסוד למסקנה כי המנכ"ל עירב בהמלצתו שיקולים שאינם ממן הענין. ואולם, ספק אם שיווה לנגד רוחו במידה המתחייבת את עקרון הייצוג השוויוני.
6. ניתן צו מוחלט, המבטל את המינוי ומורה לראש הממשלה לשוב ולבחון את המועמדים שהעלתה בחכתה ועדת האיתור, על-פי הכללים המותווים בדין.
כבוד השופט א' א' לוי, כבוד השופטת מ' נאור, כבוד השופט י' דנציגר
20.04.2009
העובדות:
1. בראשית שנת התשס"ח-2008 נדרשה הרשות הלאומית ללחימה בסמים ואלכוהול (להלן גם: "הרשות") למנהל/ת כללי/ת, לאחר שהמנכ"ל הקודם סיים את כהונתו. לצורך כך הקים ראש הממשלה, ועדת איתור. עותרת 1, יעל ארן, נמנתה עם 44 מציעי המועמדות לתפקיד ודורגה במקום הראשון. משיב 5, יאיר גלר, שזכה לבסוף במינוי, דורג שני, כשבינו לבין העותרת הפרידה נקודת דירוג אחת.
2. המועצה התכנסה, ולאחר שבחנה את שלושה המדורגים ראשונה, הגיעה לכלל דעה כי דווקא משיב 6 הוא המתאים ביותר לכהונה. לסופם של דברים פסק ראש הממשלה כי לתפקיד ימונה משיב 5. המינוי אושר במליאת הממשלה.
החלטה:
1. בסעיף 6ג לחוק שיווי זכויות האשה, התשי"א-1952, הורתה הכנסת על ייצוג הולם לנשים. הוראות החקיקה, בהן ציוותה הכנסת על יישומו של עקרון הייצוג ההולם, מכוונות ליצירתו של מנגנון מנהלי, שיביא עם הזמן להשגתו של השוויון המיוחל.
2. שלב ראשון במסע הבחינה של מינוי ציבורי נדרש להגדרתה של קבוצת ההתייחסות הרלוונטית, על-פיה נבחנת נחיצות הפעלתה של דוקטרינת הייצוג השוויוני. את קבוצת ההתייחסות הרלוואנטית יש לגזור מתכליתו של החוק. תהא זו אותה קבוצה, מבין אלו שלגדרן קולעת המשרה הנדונה, בה טרם שורש נגע הקיפוח ובאשר לה יסייע עקרון הייצוג השוויוני בקידום המטרה אותה הציב החוק נר לרגליו.
3. השתייכותה המגדרית של המועמדת עשויה לשמש, אפוא, יסוד מהותי בהליך המינוי למשרה ציבורית. עם זאת, בה עצמה אין כדי לגבור על העקרון הלקסיקאלי הקודם לה בסדר, היינו, העדפת אנשים על-פי כישוריהם המקצועיים. מטעם זה קובע חוק שיווי הזכויות, כי תינתן העדפה לאשה אך "אם המועמדים בני שני המינים הם בעלי כישורים דומים". עיקר הוא לבחינה כי תיערך בראייה מצרפית וכוללת, שגם בה יציב עקרון הייצוג השוויוני גבול-מה לירידה מופרזת לפרטי-פרטיהן של תכונות המועמדים הנבדקים, ותוך רגישות לדרישותיו המסוימות של התפקיד.
4. למסקנותיה של ועדת איתור, שהוקמה על-פי חוק או בהחלטה מנהלית, משקל מיוחד. מקורו בכך שהוועדה, מכנסת תחת קורתה את אנשי המקצוע הרלוואנטיים ואת בעלי המומחיות הנוגעת בדבר, שבכוחם לנהל את תהליך איסוף המידע ולחלץ ממנו מסקנות. בכך מסייעת היא לגורם הממנה ביישום סמכויותיו. אך ברי הוא לפיכך, כי מסקנותיה של הוועדה צריכות להישקל בידי הגורם הממנה בכובד ראש.
5. ועדת האיתור, קבעה כי עותרת 1 ומשיב 5 הם בעלי כישורים דומים, כשהכף נוטה במעט לטובת העותרת. מנכ"ל משרד ראש הממשלה לא שעה להמלצת הוועדה. אין יסוד למסקנה כי המנכ"ל עירב בהמלצתו שיקולים שאינם ממן הענין. ואולם, ספק אם שיווה לנגד רוחו במידה המתחייבת את עקרון הייצוג השוויוני.
6. ניתן צו מוחלט, המבטל את המינוי ומורה לראש הממשלה לשוב ולבחון את המועמדים שהעלתה בחכתה ועדת האיתור, על-פי הכללים המותווים בדין.
את פסק הדין המלא תוכלו למצוא בתקדין, המאגר המשפטי הטוב ביותר בישראל, הכולל במנוי אחד מעל ל-500,000 מסמכי פסיקה וחקיקה וכחצי מיליון כתבות עיתון גלובס !!!
http://www.takdin.co.il
http://www.takdin.co.il